Grafomotorická poradna

Pere se Váš předškolák s tužkou a kreslením? Nedaří se Vašemu školákovi skamarádit se s čtením, psaním, počítáním? Nebo má Vaše dítě jiné těžkosti, se kterými si nevíte rady? Přijďte se zeptat naší speciální pedagožky, paní Kateřiny Tyšlerové, která připravila spoustu hravých aktivit pro vaše děti a mnoho informací a inspirace pro Vás. 

Kdo je Kateřina Tyšlerová? Katka vystudovala obor speciální pedagogika, logopedie-surdopedie a poradenství. Pracuje jako soukromý speciální pedagog a logoped. Zaměřuje se především na předškolní děti s logopedickými či grafomotorickými obtížemi a na děti mladšího školního věku s ADHD či se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností. Při své práci se drží hesla „I učení může být zábava“. Dále se věnuje dětské józe, výuce českého znakového jazyka a metody znak do řeči.

Katka Vám bude k dispozici po celou dobu festivalu. Kdykoliv během roku můžete využít její soukromou speciálně-pedagogickou praxi Barevné učení, sídlící v těsné blízkosti metra A Hradčanská.

Katko, jaká je podle Vás, speciální pedagožky se zaměřením na grafomotoriku, připravenost dnešních dětí na vstup do školy?  

Připravenost dnešních dětí se zlepšuje díky lepší informovanosti rodičů. Rodiče začínají více chápat důležitost grafomotoriky a jemné motoriky pro dobrý start ve škole. To se začíná projevovat i větším počtem dětí, které docházejí ke speciálnímu pedagogovi na grafomotorické nápravy, předškolní přípravku nebo nápravné programy.

Jak mohou rodiče sami aktivně podporovat správný rozvoj jemné motoriky u svých dětí?  

Nejjednodušším způsobem, jak rozvíjet jemnou motoriku u dětí, je zapojit děti do běžných denních a sebeobslužných činností, jako je vaření, pečení, skládání prádla, věšení prádla, spravování věcí, oblékání, obouvání a podobně. Dítě bude nejen trénovat jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka, ale ještě si bude připadat jako důležitý člen rodiny. Navíc se učí trpělivosti, a to nejen děti, ale i rodiče. Učí se také vážit si práce druhých, protože zjistí, že ne vše je tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Samozřejmě vždy přizpůsobujeme činnosti věku a schopnostem dítěte.

Jaké výtvarné a psací potřeby by rodiče svým dětem měli vybírat?

Nejlépe takové, které podporují správný uchop a způsob psaní či kreslení. Nejvhodnější jsou trojhranné tužky a pastelky s měkčími tuhami a výraznými barvamiPokud jsou barvy dostatečně syté, dítě nemá potřebu na tužky tlačit a mít křečovitý úchop.

Co se týká psacího náčiní, je vhodné, zvláště v první třídě, je nutné volit ergonomicky tvarovaná pera, která dobře padnou do ruky. U leváků a dětí se zhoršenou jemnou motorikou by měla být výběru pera věnována zvýšená pozornost. Dítě by ideálně mělo mít možnost si pero vyzkoušet. Sama při lekcích s dětmi pracuji se značkou Stabilo, kterou pak doporučuji i rodičům.

Jak vnímáte vliv tabletů a mobilů u dětí? Máte tipy, jak je šikovně využít?  

Tablety a chytré mobilní telefony patří k dnešní době a pro děti jsou zcela normální. Tablet a telefon lze využít nejen jako motivaci či odměnu po cvičení, ale i jako pomůcku pro nácvik grafomotorických dovedností. Existuje mnoho hezkých a kvalitních aplikací. Pro nácvik koordinace oko-ruka bych doporučila aplikaci Cheese route, kde se děti snaží dostat sýr k hladové myšce. Ideální je ovládat aplikaci nejprve prstem a poté stylusem (tužka k ovládání tabletů a mobilů) s ergonomickým nástavcem na tužky. Používání tabletu nebo telefonu by vždy mělo mít jasná pravidla a předem stanovený čas. Pokud je to možné, tak by s dítětem měl pracovat dospělý, který podporuje dítě v komunikaci („Pověz mi, co se tam děje.“), dokončení úkolu („Nejprve dokonči úkol a teprve potom si otevři jinou hru.“) a dává mu zpětnou vazbu („To jsi vymyslel skvěle.“).